Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jak učit o fake news?
HAVELCOVÁ, Tereza
Tato diplomová práce zkoumá fenomén fake news a zaměřuje se na pedagogické aspekty výuky o něm. Zpočátku představuje základní prvky, na nichž je tento jev založen. Práce se zabývá vznikem zpráv a jejich předáváním příjemcům, po němž následuje zkoumání pojmu fake news. Dále práce poskytuje historický přehled fake news s jejich rozdělením do jednotlivých období a zároveň se zabývá vlivem technologického pokroku na šíření informací. Následně se věnuje kognitivním a sociálním podjatostem a zdůrazňuje jejich vliv na náchylnost jednotlivců k fake news. Následně jsou představeny různé gramotnosti (informační, mediální a digitální), které mohou pomoci v boji proti fake news, přiblíženy jsou rovněž iniciativy agentur či orgánů mezinárodních organizací, jako je UNESCO a Evropská komise; i národní strategie uvedené v Rámcovém vzdělávacím programu. Dále diplomová práce zkoumá existující metodiky, které se zabývají pedagogickými aspekty výuky o fake news. Na základě teoretické části práce jsou vytvořeny výukové jednotky, které pokrývají relevantní témata související s fake news. Tyto jednotky zahrnují aktivity, jako je hraní rolí, kritická analýza textů a zkoumání kognitivních podjatostí a historického kontextu fake news. Většina těchto výukových jednotek prošla praktickým testováním, aby byla zajištěna jejich účinnost.
Psychological Aspects affecting Judges ' Desicion making with a Focus on Civil Procedure
Olšovská, Sarah ; Kosek, Jan (vedoucí práce) ; Friedel, Tomáš (oponent)
Psychologické aspekty ovlivňující rozhodování soudců se zaměřením na civilní proces Diplomová práca sa zaoberá kognitívnymi skresleniami ako psychologickými aspektami ovplyvňujúcimi rozhodovanie sudcu a ich dôsledkami na spravodlivosť v právnom systéme. Skúma prienik psychológie a práva, pričom ústrednou myšlienkou je hypotéza, že sudca nemôže byť absolútne spravodlivý či nestranný, ak je jeho rozhodovanie kontaminované týmito kognitívnymi skresleniami. Zameriava sa na rozbor právnych podmienok, ktoré musí uchádzač o funkciu sudcu splniť pre to, aby bol do tejto funkcie menovaný, keďže výber vhodného sudcu je kritický pre naplnenie práva na spravodlivý proces. Rozoberá tiež náročnosť výkonu funkcie samotnej. Ďalej skúma právne princípy a procesné zásady, ktorými sa rozhodovanie sudcov musí riadiť, vysvetľuje a zdôrazňuje dôležitosť pochopenia úlohy sudcu v súdnom konaní. Diplomová práca následne preniká do oblasti kognitívnej psychológie a predstavuje duálny systém myslenia po vzore Kahneman-Frederickovho modelu, rozdeľujúceho ľudskú myseľ na Systém 1 a Systém 2, prostredníctvom ktorého vysvetľuje ako kognitívne skreslenia môžu ovplyvňovať sudcovské rozhodovanie. Najčastejšie majú korene v intuícii, tá totiž vedie k uplatňovaniu mentálnych skratiek (heuristík) pri usudzovaní a rozhodovaní, čo...
Using peak-end rule in advertising and comparing its effectiveness to different age and gender categories
Kozeleková, Kristína ; Vranka, Marek (vedoucí práce) ; Koblovský, Petr (oponent)
This bachelor thesis deals with the application of peak-end effect in the realm of advertisement. The aim of the thesis is to explain the peak-end effect and to try to observe the rule's effect with regard to commercial advertisement. Consecutively the thesis presented 3 different commercials each presenting 3 different commercial products to the participants. Participants' enjoyment was recorded throughout the screening of the commercial with the help of a sliding bar. The results were then visualized using graphs and subsequently examined to try to determine if the peak-end effect was present or if it had any affect on the participants in any way.
Teorie kulturních atraktorů a její empirické doklady
Hillerová, Pavlína ; Havlíček, Jan (vedoucí práce) ; Horský, Jan (oponent)
Jedním z možných přístupů ke studiu kulturní evoluce je teorie kulturních atraktorů. Cílem této práce je na základě analýzy odborné literatury představit tento směr a kriticky zhodnotit empirickou podporu pro něj. V úvodu práce je teorie kulturních atraktorů stručně představena, včetně okolností jejího vzniku. Následně jsou přiblíženy pro ni specifické teoretické koncepce (kultura jako řetězec reprezentací, atraktory, transformace). Zejména poslední jmenované jsou doplněné empirickými studiemi, ať již v souladu či rozporu s příslušnou teorií. Poslední část práce je věnována srovnání teorie kulturních atraktorů s teorií podvojné dědičnosti, proti které se první uvedená od počátku vymezuje. Každý z těchto směrů má svá specifika a může poskytovat vysvětlení jiných fenoménů kultury. Tyto dva směry se mohou v mnoha ohledech doplňovat a společně tvořit integrální teorii pro studium evoluce kultury.
Vliv užití cizího jazyka na efekt rámování.
Križák, Jan ; Remr, Jiří (vedoucí práce) ; Dvořák, Tomáš (oponent)
Hlavním cílem práce bylo zjistit, jaký vliv má použití cizího jazyka - zde angličtiny - na sílu rámovacího efektu u typů rámování, které v tomto směru dosud nebyly probádány. Rámování pomocí manipulace s klíčovými emočně nabitými slovy je dle výsledků užitím cizího jazyka skutečně mitigováno. Roli zde hraje především to, zda se respondent cizí jazyk začal učit v útlém věku před dovyvinutím emočně-regulačních systémů, a to, zda je respondent zvyklý jazyk běžně užívat. Vizuální rámování přineslo opačné výsledky - při nepřítomnosti klíčových slov zůstal u respondentů vyplňujících dotazník v angličtině pouze efekt větší kognitivní zátěže, která způsobila zvětšení tohoto zkreslení. Tento efekt byl silnější u respondentů, kteří mají horší znalost angličtiny a méně ji používají. V případě rámování pomocí statutu quo byly výsledky nepřesvědčivé, neboť došlo k vychýlení způsobeným s největší pravděpodobností nepřesným překladem.
Teorie kulturních atraktorů a její empirické doklady
Hillerová, Pavlína ; Havlíček, Jan (vedoucí práce) ; Horský, Jan (oponent)
Jedním z možných přístupů ke studiu kulturní evoluce je teorie kulturních atraktorů. Cílem této práce je na základě analýzy odborné literatury představit tento směr a kriticky zhodnotit empirickou podporu pro něj. V úvodu práce je teorie kulturních atraktorů stručně představena, včetně okolností jejího vzniku. Následně jsou přiblíženy pro ni specifické teoretické koncepce (kultura jako řetězec reprezentací, atraktory, transformace). Zejména poslední jmenované jsou doplněné empirickými studiemi, ať již v souladu či rozporu s příslušnou teorií. Poslední část práce je věnována srovnání teorie kulturních atraktorů s teorií podvojné dědičnosti, proti které se první uvedená od počátku vymezuje. Každý z těchto směrů má svá specifika a může poskytovat vysvětlení jiných fenoménů kultury. Tyto dva směry se mohou v mnoha ohledech doplňovat a společně tvořit integrální teorii pro studium evoluce kultury.
Influence of omission neglect phenomenon on perception of product and brand
Chovancová, Michaela ; Vranka, Marek (vedoucí práce) ; Báča, Ladislav (oponent)
Bakalárska práca s názvom Vplyv fenoménu omission neglect na vnímanie produktu a značky pojednáva o pomerne neznámom pojme v Česku i neglect je definované ako nedostatok citlivosti k chýbajúcej informácii. Hlavným cieľom mojej práce je zhrnúť komplexné poznatky zo zahraničnej literatúry a overiť, či sa efek správaní českých spotrebiteľov. Práca je rozdelená na teoretickú a praktickú časť. V teoretickej časti sa zaoberám témou spotrebiteľského správania a nákupného rozhodovania vo vzťahu k fenoménu ON a tiež problematikou heuristík a ívnych skreslení, do ktorej spadá aj pojem ON. Ďalej sa venujem samotnej definícii pojmu, jeho historickému vývoj faktorom znižujúcimi jeho pôsobenie. Na konci teoretickej časti sa nachádza zhrnutie najvýznamnejších štúdií na ON. praktickej časti potom replikujem štúdiu z roku 2014, ktorá skúma rozdielne pôsobenie nízkou úrovňou znalostí v danej produktovej kategórii. Cieľom môjho výskumu bolo overiť, či sa rozdielny vplyv ukáže aj v hodnotení produktu českých spotrebiteľov. Replikácia pôvodného výskumu na českom trhu sa potvrdila.
Využití efektu ukotvení v marketingové komunikaci
Režný, Michal ; Vranka, Marek (vedoucí práce) ; Báča, Ladislav (oponent)
Tato bakalářské práce se věnuje efektu ukotvení, jednomu z nejznámějších kognitivních zkreslení, a jeho potenciálnímu využití v marketingové komunikaci. V první části je nejprve poskytnut teoretický základ efektu ukotvení jako psychologického konceptu ve formě, ve které ho v 70. letech 20. století definovali Amos Tversky a Daniel Kahneman. Důraz je kladen na porozumění možným vysvětlením jevu a dále na příbuzná kognitivní zkreslení, která jsou s efektem ukotvení úzce spojena a jejichž znalost je nezbytná pro následnou orientaci v problematice v oblasti marketingové komunikace. Hlavní sekcí první části je poté teoretická rešerše odborné literatury a provedených studií/výzkumů zabývající se právě využitím efektu ukotvení v marketingové komunikaci. V této sekci je věnována speciální pozornost terminologickým neshodám a odlišnostem v pojetí efektu ukotvení v marketingové komunikaci. Významný prostor je věnován především druhům využití s příklady z praxe. Druhá, empirická, část je věnována výzkumu, v rámci kterého je proveden experiment, jehož cílem je prozkoumat účinky a celkovou využitelnost efektu ukotvení na příkladu fiktivních printových reklam na automobily. Výsledky nasvědčují, že ačkoliv je vliv kotev např. na odhadovanou cenu či na maximální cenu, kterou je zákazník ochotný zaplatit, patrný,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.